سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در روایات اهل‌بیت‌علیهم‌السلام مطالب فراوانی پیرامون مسائل اخلاقی داریم. قرآن کریم می‌فرماید " و لکم فی رسول‌الله أسوة حسنة " و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز یکی از اهلبیت است لذا در اهلبیت هم اسوه و الگو بودن وجود دارد. بنده حقیر با استفاده از کتب روایی که در اختیار دارم، تا آن جا که بتوانم روایات اهلبیت علیهم السلام را در موضوعات اخلاقی درج می‌کنم.

روایت اول:

آدرس: الکافی، ثقة الإسلام کلینی؛ ج2 ص635 ح1؛ توضیح آدرس برای یک بار: " مراد از "ج" شماره جلد است؛ مراد از "ص" صفحه کتاب است و مراد از "ح" شماره حدیث  می‌باشد.

متن حدیث: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَدِیدٍ عَنْ مُرَازِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام: ‏ عَلَیْکُمْ بِالصَّلَاةِ فِی الْمَسَاجِدِ- وَ حُسْنِ الْجِوَارِ لِلنَّاسِ‏ «1» وَ إِقَامَةِ الشَّهَادَةِ  حُضُورِ الْجَنَائِزِ إِنَّهُ لَا بُدَّ لَکُمْ مِنَ النَّاسِ إِنَّ أَحَداً لَا یَسْتَغْنِی عَنِ النَّاسِ حَیَاتَهُ وَ النَّاسُ لَا بُدَّ لِبَعْضِهِمْ مِنْ بَعْضٍ.

ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمودند: ای مردم چند کار را انجام دهید:

1- نمازهایتان را در مساجد بخوانید؛

2- با همسایگان خویش خوشرفتاری نمایید؛

3- اگر جایی قرار بود که شهادت دهید، حتما شهادت به حق بدهید؛

4- برای تشییع جنازه اموات شرکت کنید؛

چون شما مردم به یکدیگر نیازمند هستید و یک نفر از بقیه نمی‌تواند بی‌نیاز باشد و مردم هم به یکدیگر احتیاج دارند.

 

نکات جالبی در این روایت وجود دارد؛ اگر یک انسان بخواهد با مردم انس و الفت ایجاد کند و با آن‌ها ارتباط بگیرد، با همین چهار کاری که امام صادق علیه السلام فرموده است به راحتی می‌تواند ارتباط ایجاد کند.

وقتی به زندگی روزمره خود نگاه می‌کنیم، نمازهایمان را در منزل می‌خوانیم در حالی که روایات فراوانی در ثواب نماز جماعت و آن نمازی که در مسجد خوانده شود داریم که اگر انسان آن روایات را ببیند شاید تمام نمازهایش را در مساجد بخواند، چون مساجد بیت الله هستند و در حریم خانه خدا شیطان راه ندارد. در روز قیامت که جمیع اعضا و جوارحمان شهادت می‌دهند، مساجد محل،‌ قرآن‌های درون خانه و... نیز بر علیه ما شهادت خواهند داد. مسجد می‌گوید من نزدیک منزل این شخص بودم اما یک مرتبه هم در من نماز نخواند؛

مطلب دوم در مورد همسایگان است؛ که در مطلب بعدی به آن اشاره می‌کنم.


نوشته شده در  یادداشت ثابت - چهارشنبه 92/5/31ساعت  12:25 صبح  توسط تنهای تنها 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تصمیمم رو عوض کردم...
امام زمان را بشناسیم